Wednesday, September 19, 2007

Cambiando el Coolant

Es necesario cambiar el coolant del sistema de enfriamiento cada dos años. Para preservar la valvula de agua y todo el sistema en si. Asi que ahi van unas cuantas especificaciones y mis aportaciones.

Procedure goes something like this - Remove the seat, tank, left side cover and left engine cover. Remove the radiator cap and (with a drain pan underneath) remove the drain bolt. (It is the one closest to 6:00 on the Water Pump - the only one with a washer beneath it.) Hold the bike upright so it all drains. I flushed it by pouring a little fresh coolant through. Clean off the drain bolt and re-install (9 lb-ft) with a new sealing washer (PN #90463-ML7-000). I took the reserve tank right off the bike by removing the red siphon hose (bottom of tank), and the plastic filler neck. Remove the bolt and it slides right out with the other two hoses still attached. Dump the old stuff out, clean it up nice, and re-install.
Here is the tricky part - refill the system (Honda HP coolant) and start the bike . You need to do this with the gas tank off and the cap off the cooling sytsem. I have a gas can with attached fuel line so I can run the bike with the tank off. Let it run for two or 3 minutes. Blip the throttle to purge any air from the system, you will see that the thermostat opened when the coolant starts to flow. Top off the coolant (bike upright) and install rad cap - dont forget the refill the reserve tank as well. Button everything back up and go ride.

Thats it - your cooling system is protected for another 2 years.
-Ceetro

Ahora unos cuantos tips e imagenes:

OJO que el coolant debe ser libre de silicatos. Es por eso que se recomienda usar el que vende Honda. Ese ya esta premesclado y no hay necesidad de la mezcla con agua destilada. Sin embargo en mi pais no habia y mucho costaba traerla asi que decidi usar el de Prestone de tapadera anaranjada (Dex-Cool). y lo mezcle con agua desmineralizada. Ojo que hay que evacuar todo el anterior, del sistema y de la reserva.

Por lo general es bastante facil excepto por lo del tanque de gasolina. Algo asi fue lo que hice para poder encender la moto por 3 minutos para poder evacuar el aire del sistema.



Y este es la tuerca que hay que aflojar, la cual en el manual esta en otra posicion, es decir, el manual esta equivocado.


Y ya, el sistema esta protegido por otros dos años. :)

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